søndag 31. oktober 2010

Hmmm, ny strategi med fastbittet?

Etter siste trening på PV er jeg i tenkeboksen vedr innlæring av fastbittet. Det gikk nemlig ikke som tenkt dette her. Jeg skulle starte innlæringen med fastbittet med steg 1: La Maja ta fastbittet i utgangsstilling (fastbittet holdes i hånden), slippe på kommando "takk" og så få "værsegod vis" og belønning hos fig.

Men problemet kom allerede før jeg kom så langt......... Maja vil ikke holde fastbittet i det hele tatt. Startet derfor med å belønne at hun først bare så på det. Videre når hun nærmet seg bittet. Så for at hun var borti det med snuten. Så for at hun gapte såvidt. Dette tok tid...... hun var ikke særlig villig. Fikk henne til slutt til å gape over bittet, men hun ville liksom ikke holde det fast. En gang holdt hun litt og jeg slapp bittet. Hun holdt ca et halv sekund og så klikket jeg.
Det som da skjer er at bittet deiser i asfalten. Etter dette er det tydelig at Maja ikke har lyst å ta dette hersens bittet noe mer.... : (   sannsynligvis er det fordi hun reagerte på at det datt i bakken. Åhhhhh stønn, hvor pysete kan en hund egentlig bli??
Dette burde jeg nok ikke gjort.......... min feil, vet jo at Maja er rar når det gjelder apportering av harde (litt tunge) gjenstander, som f.eks apportbukken.  Men hun har jo taklet så bra overgangen fra mykt løsbitt  til en hardere slange som jeg nå bruker. Ja ja, gjort er gjort og spist er spist som de sier, men nå er utgangspunktet for fastbitt -innlæringen mye vanskeligere.
Prøvde litt til etter en pause, men Maja var ikke interessert i bittet, snur seg nærmest vekk når det tas frem. OK, kriteriet ble da at hun skulle belønnes bare hun så mot og nærmet seg bittet. Fikk vel dette sånn halveis til. Smurte til og med bittet inn med litt leverpostei slik at hun iallefall slikket på bittet. He he, en smule panisk og frustrert hundefører....... : )

Har i ettertid spurt Tone om litt råd og hun forteller at en del hunder reagerer på alt det som henger og slenger på fastbittet (halsreima) når det brukes på denne måten. Noen teiper fast remmene før de bruker det som "løsbitt". Andre hopper over de første stega og baklengskjedingen, og går rett på hele kjeden med å sende hunden ut til figurant med bittet rundt halsen. Fig hjelper til ved å løfte litt på fastbittet når hunden er kommet frem og skal melde. Kanskje overgangen fra løsbitt til fastbitt ikke er så stor at en trenger ta alt fra begynnelsen av med momenttrening og baklengskjeding?? Kanskje det er slik at hunden da er i "meldemodus" og ikke vil reagere så mye på at det er fastbittet den blir "servert" ??

Jeg er veldig usikker på dette. Har så lite lyst til å gjøre vondt verre........ og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an.
Har ikke gjort noe med fastbittet denne uka, bare avventer til jeg selv er i bedre form (har vært småsyk) og til jeg har bestemt meg for hva jeg vil gjøre.

Tips/erfaringer mottas med takk!!!

2 kommentarer:

Vardegjengen sa...

Jeg tror jeg ville lagt fastbittet litt vekk. I håp om at hun kansje glemmer det litt. Så ville jeg øvd på flere andre forskjellige gjenstander som hun kunne apportere. Begynt med lettere ting, for så å gått forsiktig over til litt tyngre ting. Og litt før det blir så tungt at du tror det kan bli skummelt for henne om det faller pang i bakken så ville jeg gått over på gras, så i verste fall så faller det ikke så hardt. Og når du så ser hun behersker både det ene og det andre så ville jeg dratt frem fastbittet igjen. Det er nå slik jeg tenker kansje hadde vært en grei metode. Men selvfølgelig finnes det helt sikkert mange flere metoder.

Tone sa...

Ta en pause fra meldetreningen du. Runder "rett i lek" og gjør noe hun mestrer og synes er kjekt.
Det går bra, så tar vi en søndag og lærer Maja fastbittmeldingen :-))