onsdag 27. oktober 2010

Melding, melding, melding..........

Lørdag var vi på trening på Sviland. Hele 10 stk møtte opp til trening. : ) det er veldig kjekt at så mange av høstens kursdeltakere har blitt inspirert til å bli med oss på runderingstrening. Vi var 5 "gamle" og 5 "nye"  og delte oss derfor inn i to lag.

Jeg trente i "valpeskogen" sammen med Gry m/Silja, Isabell og Tom Ove m/Balder, Cecilie m/Myra, og Katrine m/Max.
Det regna faktisk litt helt i starten, men ble oppholdsvær etterhvert. Mot slutten skein det skikkelig opp og sola kom også frem. Bare litt synd vi ikke fikk sett så mye til den der inne i skogen, he he. Er utrolig hvor mørkt det faktisk er her inne, noe som også viser godt på bildene jeg fikk tatt av Maja under treningen. Måtte inn og redigere frem litt lys på nesten alle sammen.

Maja på vei inn til passering 

Her vanker det belønning hos Gry

Maja på vei inn med melding

Kaffe, mat og jabbing i pausen (fra venstre Gry, Cecilie og Katrine)

Tom Ove og Isabell tar en velfortjent hvil

Kristin m/Hera gjør seg klar til sin økt

Vi var nok folk til å kjøre to økter også i dag.

1. økt: 
Jeg valgte å fortsette med "minirunderingen" med melding, men figurantene trakk raskere ut på lenger avstand enn tidligere treninger. Det ble ca. 10 -11 slag denne økta. Maja jobba kjempebra. Tar bittet relativt raskt nå, borsett fra helt mot slutten av økta når hun begynner å bli sliten. Da bruker hun litt lenger tid på å forlate figuranten og vil gjerne "nusse litt" på fig først i håp om å få belønningen med en gang. : )
Er veldig fornøyd med at hun gjør det så bra. Fine meldinger og bra avleveringer. Figurantene var nok ute på ca 25 -30 m på det lengste tror jeg.

2. økt:
Valgte samme opplegget her også. Figurantene trakk lenger ut utover i økta. Hun var noe treigere denne økta enn forrige. På et av slaga kom hun inn uten melding. Da sendte jeg bare påny og da gikk det bra. Siden hun virket mer sliten denne gang avsluttet jeg etter 6 slag. en gang satte hun seg ned hos fig etter å ha tatt bittet. Jeg velger å ha "is i magen" og roper ikke på henne, bare "venter henne ut". Det gikk ikke så mange sekundene før hun kommer heldigvis.

Videre tenker jeg at jeg av og til nå kan sette fig ut på 50 m, kanskje litt tidlig i økta. I tillegg vil jeg av og til bli med henne ut på påvisning av og til slik at hun venner seg til det også. Vil forsatt kun trene melding og ikke "rett i lek". Dette fordi jeg tenker at hun trenger å drilles enda mer på meldingen før jeg kan kombinere dette.

Fastbittet har jeg tenkt å begynne å trene på utenom søket i skogen, altså på appellbanen. Jeg har tenkt å forsøke å benytte meg av metoden som blir vist i denne linken på canis TV. (vises i del to)

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Dokker jobbar bra! Kjekt å få sett den filmsnutten.

Kristin og Hera sa...

Kjekt å lese. Ser vi har en haug å sette oss inn i og lære, men det er bare spennende :) Dere er goe :)